RSS Feed

Altfel… și totuși Alice – Lisa Genova

Posted on

946126Am mai citit până acum câteva cărți cu Alzheimer în centru, dar romanul Lisei Genova e cel care m-a impresionat și marcat cel mai tare, deși nu chiar în modul în care ați crede. Mă face să îmi pun întrebări pe care aș fi preferat să le evit, dar au făcut cartea cu atât mai memorabilă.

Alice este profesoară de psihologie cognitivă la Harvard. Pot să îmi dau seama că Lisa a ales fix meseria asta și Harvardul ca să arate cât mai bine contrastul dintre cum era înainte Alice și cum a ajuns când s-a îmbolnăvit, dar mi s-a părut puțin cam prea evident. Alzheimerul e oribil oricum și efectele sunt la fel de nasoale pentru oricine, nu e nevoie să mi se vâre sub nas un profesor de la Harvard ca să mă prind de asta.

În rest m-a rupt la corazon și m-a și iritat. În ciuda paragrafului de mai sus, cartea m-a emoționat nespus și m-a deprimat la fel de tare. Știu cum e Alzheimerul, l-am văzut în acțiune și îl văd și acum, dar cărțile m-au emoționat întotdeauna și era culmea naibii ca fix asta să nu o facă. Viața și declinul lui Alice, familia ei și modul în care sunt afectate relațiile ei sunt redate sfâșietor de frumos, cu o singură umbră care mi-a cam stricat farmecul lecturii și m-a iritat peste măsură nu doar o dată: John, soțul ei. Deși mi-a plăcut la început, dă de la un moment dat dovadă de un egoism feroce și de o cruzime la care nu mă așteptam. Mi se strângea oricum inima când vedeam cum îi vorbea uneori familia lui Alice sau cum o tratau ca și cum nici nu ar fi fost acolo, dar John a sărit calul. E mai realist asa poate, prea ar fi fost romantic și frumos altfel.

As și vrut parcă să fie mai lungă, mi s-a părut că s-a grăbit pe alocuri. Sare peste luni întregi și nu detaliază pe cât de mult mi-ar fi plăcut mie. Pe unii poate i-ar plictisi asta, pentru mine ar fi fost perfect. Plănuiesc să mă uit și la film, să prelungesc puțin suferința. Trăiască masochismul.

Mulțumesc mult editurii Trei pentru carte.

Lasă un răspuns

