RSS Feed

Lumina dintre oceane – M. L. Stedman

Posted on

fafrMi-am dorit să citesc Lumina dintre oceane înainte de a apărea filmul ca să știu, în primul rând, la ce să mă aștept și ca să îmi dau seama dacă ar trebui sau nu să merg la cinema să îl văd. Bine am făcut. Am stat noaptea până la 4 ca să termin cartea și am suferit cumplit la fiecare pagină.

Cartea asta e ca o rană deschisă. De la prima până la ultima pagină, fără oprire, cartea sângerează și ne face același lucru și nouă. Are enorm de multe tipuri de durere: război, traumă, moarte, trădare, pierdere și o viață lungă ca să le ducă pe toate în spate. Stedman a pictat imaginea unei lumi în care toată lumea a suferit, toată lumea are traume și răni pe care le poartă cu sine așa cum știe mai bine și unde vechile uri și răni nu sunt uitate. Le creionează subtil și delicat, cu multă naturalețe și cu certitudinea că i se pot întâmpla oricui. Asta m-a marcat destul de tare. Nimic nu e ieșit din comun în roman, sau cel puțin e prezentat într-un mod care face lucrurile să pară așa. Am înțeles aproape tot în carte, aproape toate dilemele și toate deciziile, precum și deznodământul. Mare fană a lui Isabel nu am fost, deși foarte sigură de ce nu sunt. Poate pentru că l-a rănit de multe ori pe Tom (personajul meu preferat, vedeți mai jos de ce) și a dat dovadă nu o dată de ceea ce eu consider egoism feroce. Pe de-o parte pot să o înțeleg, dar a-ți construi fericirea călcând în picioare viața altora e ceva ce mă depășește puțin.

Tom, pe de altă parte, e dintr-o cu totul altă poveste. Omul este atât de bun și de blând că face lucrurile mult mai rele, fiind exact genul de om care nu ar merita în veci așa ceva. Mai mult chiar, acceptă totul nu doar cu resemnare și chiar cu ideea că merită. E ceva cumplit ce mi-a sfâșiat inima cum nu a făcut-o nimic altceva din carte. Nici sfârșitul nu a ajutat foarte mult în cazul lui. Ar putea părea poate că lucrurile au fost oarecum ok, dar nu și pentru mine. Având în vedere modul în care M. L. Stedman a construit și ilustrat personajul, sunt sigură că pentru el nu s-au schimbat foarte multe, că a rămas același om nefericit, dar cu o fărâmă de lumină în viața lui.

Sinceră să fiu, probabil am scris numai prostii aici. Nu știu cum să fac recenzia unei astfel de cărți. Citiți-o și spuneți-mi voi.

Mulțumesc mult librăriei online Libris pentru posibilitatea de a citi romanul.Țin să vă amintesc, pe această cale, de puzderia de cărți online și cărți beletristică pe care le puteți achiziționa pe această librărie online.

 

Lasă un răspuns

