RSS Feed

Casa spiritelor – Isabel Allende

Posted on

isabel-allende-casa-spiritelorAm lipsit ceva de pe-aici, dar sinceră să fiu, mi-a fost o lene teribilă să scriu recenzii. Lucrurile s-au schimbat însă acum, când am reușit în sfârșit să citesc marea clasică a lui Allende, Casa spiritelor. De la Ines a sufletului meu nu am mai fost atât de fascinată de un roman de-al ei.

Primul lucru care cred că trebuie știut este că romanul are tente autobiografice. Isabel Allende trăia în exil când a aflat că bunicul ei era pe moarte. Fiind foarte apropiați și aflându-se în imposibilitatea de a se întoarce în Chile pentru a-și lua rămas bun, Allende se pune să îi scrie o scrisoare în care povestește istoria familiei lor. Punctată cu element de realism magic, scrisoarea a prins cumva viață de la sine și a devenit manuscrisul Casei spiritelor. 

Sunt oricum o mare fană a cărților de tip saga de familie, iar cea a lui Allende m-a uns la inima în mod deosebit, iar asta pentru că are toate elementele care m-au făcut să mă îndrăgostesc iremediabil de scrisul ei. Avem o multitudine de personaje absolut superbe, iar cele feminine sunt ceva cu totul aparte. Extravagante, interesante și puternice, femeile din familia Trueba/Allende sunt o minunăție rară despre care aș citi într-una fără să mă plictisesc. Le recunosc uneori, având în vedere că le-am mai întâlnit sub numele lor real în celelalte cărți autobiografice ale ei, dar în Casa spiritelor apar într-o formă nouă, plină de magie (nu doar la figurat) și farmec. Esteban Trueba mi-a placut si el enorm. Rar am întâlnit un personaj atât de contradictoriu și de impozant.

Ceea ce face însă ca totul să aibă o aură aparte e faptul că știu că au existat cu toții, iar unii încă există. Evident că Allende a mai exagerat din loc în loc, o mai fi și inventat câte ceva, o fi omis altele, dar rezultatul e o minunăție. Scenele oribile din timpul puciului care a răsturnat regimul lui Salvador Allende și a marcat venirea la putere a lui Pinochet au fost crunte, dar le-am apreciat cu atât mai mult.

Încerc acum să îmi dau seama dacă lipsește ceva din carte, dar nu, nu îmi vine nimic în minte. Allende at her best.

Lasă un răspuns

