RSS Feed

Prizonieră în pânza de păianjen – David Lagercrantz

Posted on

prizoniera-in-panza-de-paianjen---millennium-4_1_fullsizeNu aveți nici cea mai mică idee cât de mult am așteptat să citesc romanul lui Lagercrantz și să văd ce a făcut cu Lisbeth și Mikael. Dacă știți și cât de mult am adorat seria lui Larsson, vă puteți da seama că și scepticismul meu era pe măsură iar acum, când am terminat de citit cartea, încă nu știu ce să cred.

În primul rând, romanul e mult mai mic decât volumele seriei originale și sunt destul de sigură că dacă Larsson l-ar fi scris, nu ar fi fost așa. Povestea putea fi extinsă mai mult de-atât, puteau fi date mai multe detalii, plotul ar fi putut fi mai bine exploatat de atât. Nu am putut să nu compar ploturile alambicate, dar perfect logice și credibile ale lui Larsson și, având în vedere că David a preluat seria, mă așteptam să le găsesc și aici. Are un plot bun, nu mă înțelegeți greșit, doar că nu l-a dezvoltat suficient de bine.

Personajele, în schimb, m-au frustrat cel mai tare. În linii mari, păstrează caracteristicile date lor de Larsson, dar sunt detalii care îi scapă complet și care îmi arată că nu știe sau nu a apucat să cunoască subtilitățile pe care numai cel care le-a creat poate să le știe. Nu știu cât pot să îl blamez pentru asta, dar sunt lucruri pe care le-a distrus atât de tare că nu am cum să nu le spun. Ei bine, David Lagercrantz a reușit cumva să uite că Larsson a explicat clar modul în care Lisbeth s-a ales cu porecla de Wasp: a primit-o de la antrenorul ei de box (de asta sunt aproape sigură) pentru că e mică și al naibii de rapidă (de asta sunt sigură). Lagercrantz a decis însă să arunce informația asta la gunoi și a scos acum de undeva faptul că ea și-a ales singură porecla pe baza unui personaj Marvel. Nu doar că a insistat pe prostie, dar a și folosit-o ca element important al plotului. A doua greșeală, însă, e de o penibilitate atât de mare că n-am cuvinte. O să dau spoiler, așa că săriți peste restul paragrafului dacă nu ați citit încă romanul: he gave Lisbeth a fucking evil twin. An evil twin. Who does that??? Nici nu mai am ce să zic.

Partea bună însă și cea care m-a făcut să îmi facă totuși plăcere să citesc romanul este faptul că e totuși un roman foarte interesant și foarte palpitant. Acțiunea nu stă deloc pe loc, plotul, deși nu suficient de complicat pentru mine, e totuși bine construit și atrage. Dacă nu aș fi citit trilogia Millenium și nu aș fi comparat constant cu ce a scris Larsson, mi-ar fi sărit ciorapii din picioare. E un roman bun totuși, luați-l doar ca pe unul de sine stătător.

Mulțumesc mult editurii Trei pentru ocazia de a-l citi.

2 responses »

  1. Și eu vreau să citesc de ceva timp seria, proful meu de Antreprenoriale m-a tot bătut la cap să-l citesc și înțeleg perfect de ce🙂

    Răspunde

Lasă un răspuns

