RSS Feed

Lasă-mă să intru – John Ajvide Lindqvist

Posted on

2469Citiți Anne Rice și citiți Lasă-mă să intru dacă vreți să vedeți cum pot fi vampirii. Nu o să obosesc în veci să spun asta și sper că o să reușesc până la urmă să conving măcar pe câțiva dintre voi să o facă. Nu mă așteptam, sincer, să o adaug pe această listă după ce o termin, dar Lindqvist a reușit să mă impresioneze enorm și să mă facă încă o dată să îmi dau seama că se poate și altfel.

Nu am dat peste clișee, nu am dat peste stereotipii, am dat în schimb peste multă imaginație și mult realism . Lumea pe care Lindqvist a creat-o e întunecată, creepy, periculoasă și imprevizibilă. Mi-am dat seama de asta de la început, când personajele m-au luat prin surprindere nereușind să le încadrez în nicio categorie și, mai ales, atunci când mi-am dat seama că nu am nici cea mai vagă idee încotro se îndreaptă romanul.

Toate clișeele cu care din păcate ne-am obișnuit cu toții sunt sparte. Nu avem vampiri frumoși, foarte puternici și cu puteri ciudate, nu avem nici povestea de dragoste imposibilă și dătătoare de vomă, nu avem nici scriitură proastă. Mai mult decât atât, romanul cuprinde și un număr de personaje secundare cărora li se acordă o importanță deosebită și care, prin faptul că nu știi care e exact rolul lor în poveste, contribuie la senzația de neliniște și de curiozitate pe care am avut-o pe toată durata lecturii. Sunt mai multe fire narative, o mulțime de subiecte sociale abordate și, deși se intersectează superficial, până în final nu ne dăm seama exact care e treaba cu ele, deși talentul cu care Lindqvist și-a conturat romanul dă de bănuit că au ele un rol foarte bine stabilit. Eli și Oskar sunt însă cei care fură aproape toată atenția cititorului și pe bună dreptate. Sunt amândoi atât de interesanți și atât de ușor de imaginat tocmai prin realismul lor că orice rând care se ocupă de ei e un rând devorat.

Finalul a fost ca o injecție cu adrenalină pentru mine. Tensiunea s-a acumulat încetul cu încetul, mai multe personaje diferite din fire narative diferite au început să se îndrepte spre același punct și eu am stat cu sufletul la gură încercând să ghicesc finalul. Nu am reușit, evident, dar sunt foarte încântată de cum s-a terminat totul. Final mai potrivit nici că se putea.

Recomand cartea oricui, dar mai ales celor care sunt sătui până peste cap de clișee și celor care nu au citit niciodată ceva cu vampiri și vor să pătrundă cu brio în această lume.

Mulțumesc enorm celor de la editura Trei pentru că mi-au dat ocazia să citesc în sfârșit acest superb roman.

2 responses »

  1. Nu ma asteptam sa iti placa asa mult!❤ Ma bucur!!

    Răspunde

Lasă un răspuns

