RSS Feed

Planul infinit – Isabel Allende

Posted on

planul-infinit_1_fullsizeDacă Allende o să scrie vreodată o carte despre cum își spală șosetele, o să o citesc și pe aia, știți asta deja. Ca de obicei, când am primit Planul infinit nu știam absolut nimic despre ce e vorba și nici nu m-a interesat să știu dinainte. Am dat astfel peste cea mai altfel carte de Allende pe care am citit-o până acum.

Toate cărțile scrise de ea care mi-au trecut prin mână până acum aveau în centru o femeie, lucru de așteptat de la o feministă atât de convinsă ca ea. În Planul infinit, totuși, este vorba despre un bărbat, Gregory Reeves, la fel de neobișnuit, interesant și surprinzător ca orice personaj feminin de până acum.

Este o carte mai îndrăzneață, cred eu, pentru că tratează subiecte într-un mod destul de rar întâlnit până acum.  Violul este de obicei asociat cu femeile, ideea de swinger,sex în grup și imposibilitatea de a te abține de la sex și aventuri duce cu gândul la bărbați, idei nerealiste pe care Allende le demontează cu inteligență și subtilitate în acest roman. Traumele, problemele emoționale și mersul la terapeut apar și ele în aceeași variantă neașteptată,dar absolut minunată.

Apare și un personaj român, Bălcescu (nu știu ce sau dacă are vreo legătură cu Nicolae Bălcescu, posibil că nu, dar tot m-a uns la corazon) și o groază de alte personaje care mai de care mai dubioase și mai fascinante. Avem personaje latino-americane, desigur, creatoare de bijuterii îmbrăcate extravagant, femei care urăsc realitatea și fug de ea, personaje dependente de droguri de decăzute până la limita de jos a umanității și câte și mai câte.

Am o oarecare bănuială (pe care pot să o argumentez) că personajul lui Gregory este bazat pe soțul actual al lui Allende. Am aflat mai multe despre el citind memoriile autoarei și am observat în acest roman că are nenumărate lucruri în comun cu Gregory. O fi așa, nu o fi, nu știu, dar mi se pare un alt aspect interesant al cărții.

Am dat și peste tehnici noi, cartea fiind scrisă diferit de cele de până acum. Se trece brusc de la persoana a treia la persoana întâi, fluxul conștiinței fiind una din tehnicile principale prin care se realizează povestirile la persoana I (Hope you are proud, English teachers. Look what you’ve done to me).

Experiența războiului și sindromul post-traumatic joacă un rol esențial în carte, dar nu sunt expuse așa cum m-aș fi așteptat, ci cu subtilitatea și modul unic de a prezenta lucrurile prin care se diferențiază Allende de alți autori. Nu este versiunea tipică a veteranului de război decăzut care ajunge homeless și plin de vicii, nici cea a celui care își retrăiește la infinit experiențele traumatice repetându-le la infinit, ci ceva mult mai inteligent construit și mai aproape de realitate, cred eu.

Citiți-o, mai ales dacă ați citit până acum și altceva de Isabel Allende. Stilul diferit al acestui roman vă va plăcea cu siguranță.

Am primit această carte de la Libris, librărie online unde puteți găsi o multitudine de cărți online, dar și cărți în limba engleză.

2 responses »

  1. Este una dintre putinele carti ale lui Allende pe care nu am citit-o. Iau in considerare propunerea ta.

    Răspunde

Lasă un răspuns

