RSS Feed

Ekaterinburg. Ultimele zile ale Romanovilor – Helen Rappaport

Posted on

EkaterinburgNu mai țin minte unde am văzut prima oară cartea, dar o am în vizor de foarte multă vreme. Am citit o carte despre țarină, una despre Rasputin și una despre asasinul lui Rasputin. Într-una dintre ele (cred că în cea despre Alexandra) am citit puțin despre perioada lor de captivitate la Ekaterinburg și țin minte că m-am revoltat încă de atunci. Masochismul din mine a cerut deci, în mod firesc, să citească o carte întreagă despre așa ceva. În plus, sunt fascinată de monarhii și de monarhi, mai ales când au sfârșit în moduri ciudate și/sau tragice.

Este o carte foarte bine scrisă și foarte bine gândită. Este scrisă obiectiv, bine documentată și fără sentimentalisme. La sfârșitul capitolelor am dat peste câte o frază dramatică, dar nu m-a deranjat deloc. M-a impresionat numărul de surse folosit de Helen pentru documentare și cum, la fiecare aspect neelucidat al poveștii a furnizat mai multe variante posibile, fiecare bine argumentată și bazată pe ceva, fie un act, fie o mărturie.

Cel și cel mai mult mi-a plăcut însă modul în care a fost gândită și organizată cartea. Helen Rappaport a avut ideea minunată de a prezenta din punct de vedere psihologic toate personajele centrale, adică țarul și familia da, dar și pe ce cei care i-au ținut prizonieri și care în final i-au și asasinat. A fost de folos în special pentru a înțelege mai bine schimbările prin care a trecut familia imperială în acele zile și modul în care au făcut față evenimentelor.

Am știut foarte bine la ce mă înham când m-am apucat de carte și știam că o să mă revolt. Sentimentele care mi-au rămas însă după terminarea cărții sunt de rușine că sunt om și de recunoștință că nu m-am născut în Rusia acelor vremuri. Sigur nu aș fi murit în patul meu. Sau da. Împușcată în cap.

Lasă un răspuns

