RSS Feed

Portret în sepia – Isabel Allende

Posted on

Isabel ALLENDE Portret în sepia_02040723Uite că am reușit din nou să pun mâna pe o carte de Allende (două de fapt – am împrumutat una de la bibliotecă) și întâmplarea (Loredanda de fapt) a făcut să nimeresc fix Portret în sepia, continuarea romanului Fiica norocului, căreia se pare că nu i-am făcut recenzia. Ca să înțelegeți totuși ceva, o să vă zis că este vorba despre o femeie din epoca victoriană din Chile care pleacă în America în căutarea iubitului ei, victimă a goanei după aur în urma căreia se va forma San Francisco. În Portret în sepia ni se spune povestea fiicei femeii de mai sus.

Minunăție de carte. Surprinzător, știu. Nu e ca și cum aș adora tot ce scrie femeia asta. Când am început romanul, mi-a fost puțin frică că nu o să îmi amintesc ce s-a întâmplat în Fiica norocului și că personajele o să mă zăpăcească, dar nu a fost deloc așa. Nici nu sunt foarte multe, e adevărat, dar pe lângă asta Allende are un mod foarte elegant și inteligent de a face cititorul să își amintească imediat despre ce e vorba și să nu simtă că citește doar de dragul de a citi, în speranța că până la urmă o să se prindă de ceva. Povestea curge deci încă de la început și prinde tot de atunci. Nu fascinează însă prin întâmplări, ci prin modul în care sunt prezentate. Femeia asta scrie absolut minunat, serios. Poate să-mi povestească și despre cum își spală șosetele și tot ar fi interesant. Nu am întâlnit până acum ceva asemănător.

Știți, bănuiesc și sper, care e partea mea preferată: personajele. Ele sunt, cred eu, centrul fiecărui roman de-al ei. Acțiunea nu mi s-a părut niciodată atât de importantă în cărțile ei și am senzația că exact ăsta e motivul pentru care Isabel scrie cărți: pentru personaje. La primă vedere nu sunt deloc ieșite din comun, dar sunt de fapt atât de speciale și de interesante că nu există detaliu legat de ele care să nu intereseze. Femeile sunt, în mod special, deosebite. Nu e de mirare, Isabel Allende e o feministă convinsă. Eliza, Rose, Lai-Ming și bunica ei sunt toate femei extraordinar de curajoase, incredibil de deștepte și cu o indiferență față de conveniențe pe care o ador și o admir profund. Nu există personaj feminin care să nu fie, într-un fel sau altul și într-o măsură mai mare sau mai mică un model.

Ar fi poate o idee bună să citiți mai întâi Fiica norocului, dar puneți neapărat mâna pe roman. E superb.

Am primit această carte de la Libris, librărie online unde puteți găsi o multitudine de cărți online, dar și cărți în limba engleză.

Lasă un răspuns

