RSS Feed

Erzsebet Bathory. Contesa sângeroasă – Rebecca Johns

Posted on

32202_60252Știam că nu am cum să rezist unei cărți ce are ca titlul numele contesei Bathory, așa că am pus-o pe listă și am primit-o.  M-am lălăit puțin la ea, așa cum observ că fac în ultimul timp, deși aș fi putut să o termin lejer în 2-3 zile. Cartea e ușor de citit, moderată ca mărime și destul de greu de lăsat din mână.

E o lectură diferită și mă așteptam la cu totul altceva, dar mi-a plăcut totuși foarte mult. Sunt convinsă că nu sunt singura care, atunci când dă peste un roman istoric despre Erzsebet Bathory, se așteaptă să dea peste sadism pur, sânge și, în general, scene oribile pe fundalul unei relații bolnave dintre contesă și soțul ei. Asta mă așteptam să găsesc aici și nu am găsit. Cu toate astea, nu sunt deloc dezamăgită, ba din contră, consider abordarea cu atât mai originală și inovatoare.

Romanul Rebeccăi Johns prezintă o versiune diferită de cea a criminalei în serie nebune, adoptând ideea unei femei cu o psihologie ciudată, alternând între bunătate și crize de furie oarbă ce până la urmă scapă de tot de sub control. E ușor să simpatizezi cu ea și am observat că nu am putut să o urăsc, deși dovedea de foarte multe ori că nu avea prea mulți boi acasă. Mă îndoiesc profund că în perioada în care a trăit contesa viața servitorilor avea valoare mare, iar ideea că ar merita respect nu era foarte răspândită, idei pe care le-am găsit și în roman, contesa spunând de câteva ori că e de datoria ei să pedepsească servitoarele de care nu e mulțumită. Extrem de diminuate față de miturile existente, faptele ei par, în contextul cărții, mai puțin șocante în prima parte, când se rezuma doar la bătăi. Foarte ciudat mi s-a părut, nu mă așteptam la asta și mi-a făcut plăcere să mă gândesc ‘Dar dacă nu a fost atât de nebună precum se spune?’. Nu cred asta, dar a fost un exercițiu interesant.

Faptul că narațiunea este la persoana întâi m-a făcut să nu fiu sigură că lucrurile s-au întâmplat cu adevărat așa cum le relatează aia, lucru ce adaugă încă o notă interesantă cărții. Să fi fost servitoarele ei chiar atât de leneșe și să fi furat pe bune? Să se fi rezumat ea, în pedepsirea lor, la ceea ce spune? Am terminat deja cartea și tot nu știu.

Nu știu cât de relevantă am fost și probabil nu v-am lămurit prea tare, dar vă recomand să citiți cartea. Mă îndoiesc că nu o să vă placă.

Am primit această carte de la Libris, librărie online unde puteți găsi o multitudine de cărți online, dar și cărți în limba engleză.

Lasă un răspuns

