RSS Feed

Sonata Kreutzer. Moartea lui Ivan Ilici – Lev Tolstoi

Posted on

624221Nu știu ce m-a găsit pe mine, dar m-am decis ca luna asta să cer de la Libris ceva de Tolstoi. Cărticica asta era mică, deci oarecum potrivită sesiunii, așa că ea a rămas.

Așa cum vă puteți da seama și din titlu, cărticica are două nuvele: Sonata Kreutzer și Moartea lui Ivan Ilici. Mi-au plăcut amândouă, deși diferă destul de mult. Prima este … compactă, să zicem, deși e mai lungă. Este practic povestea unui om ce și-a ucis nevasta, spusă chiar de el. Nu e niciun spoiler aici, nu vă faceți griji, vi se dă această informație încă de la început. M-a frapat încă de la început naturalețea discursului și toată filozofia pe care o conține și care, spre marea mea surpriză, nu am considerat-o deloc nelalocul ei, ba chiar am găsit că e potrivită unui personaj care a trecut prin atâtea și care a săvârșit așa ceva. Este despre boală sufletească, despre gelozie bolnavă și despre lucrurile la care te împing ele.

Moartea lui Ivan Ilici este tot despre boală, de data asta despre una fizică, ce duce la descoperirea tuturor celorlalte. E scrisă complet diferit de prima, atât de diferit că am avut un moment de descumpănire în care a trebuit să mă uit pe copertă să văd dacă nu cumva e de alt autor. Nu e. De această dată, ritmul povestirii e mult mai alert, mult mai sec și cu un cu totul alt tip de personaj în centru. Nu mi-a plăcut la fel de mult, deși m-a intrigat mai tare (în legătură cu Tolstoi. Nu știu de ce, dar o să mă pun imediat să citesc despre el.)

Merită citită. Am spus-o de multe ori și o să o fac în continuare, nu te poți considera cititor adevărat dacă nu ai citit greii literaturii. Dacă vreți să începeți cu ceva ușor, scurt, ca să vă faceți încălzirea, aveți aici soluția perfectă.

Am primit această carte de la Libris, librărie online unde puteți găsi o multitudine de cărți online, dar și cărți în limba engleză.

 

9 responses »

  1. Ma bati daca iti spun ca nu am citit nimic de tolstoi pana acum? :)))

    Răspunde
  2. Asta trambitez si eu mereu:clasici,clasicii si clasici!
    mai ales rusii!!!!

    Răspunde
  3. Hmn, inca nu am citit nimic scris de Tolstoi. Cred ca a venit momentul sa incerc.

    Răspunde
  4. sonata am citit-o si m-a frapat usurinta si sinceritatea discursului „criminalului”, dar mai ales discursul in sine

    Răspunde

Lasă un răspuns

