RSS Feed

Cum se schimbă gusturile

Posted on

large (1)Am învățat să citesc cu ceva timp înainte de a începe școala, așa că îmi e foarte, foarte greu să îmi amintesc de o perioadă în care să nu fi citit.

Aveam un abecedar roșu și o carte care se chema Învățăm să citim, pe care le-am parcurs de atâtea ori că le știam practic pe de rost. A început apoi mami să îmi cumpere cărticele din alea mici cu repovestite pentru copii și cutii cu cărticele cu povești de frații Grimm, pe care le-am citit și răscitit până nu am mai putut. Și acum mi se face dor de Mica prințesă sau Poveștile cu zâne ale Contesei de Segur, pe care le-am adorat.

După asta am evoluat puțin. Am descoperit niște cărți vechi din colecția Biblioteca pentru toți, dacă îmi amintesc large (3)bine, ajungând astfel să citesc cărți precum Fram, ursul polar și Prinț și cerșetor, care în ediția aia nu erau chiar mici. Prietena mea din copilărie era cea cu care le citeam, ascunse de obicei pe undeva, dar ea le citea pentru că mama ei o obliga să citească un anumit număr de pagini pe zi, pe care trebuia apoi să i le povestească. Slavă cerului, nu a trebuit niciodată să fac așa ceva.

După faza asta m-am mutat în Timișoara, unde iar am mai evoluat puțin, și prin asta înțeleg că am descoperit Harry Potter. Eram în clasa a treia sau a patra și acela a fost momentul în care mi-am dat pe bune seama de ceea ce pot face cărțile. Nu la mult timp după am dat peste Fetița celei de-a Șasea Luni și Cireșarii.

M-am mutat apoi din nou, de data asta în alt apartament, aceasta fiind perioada de care îmi amintesc cel mai bine și care m-a influențat cel mai mult. Citeam orice, și prin asta chiar vreau să spun că citeam orice, de la cărți vechi pe care le găseam pe la mine prin bibliotecă la cărți pe care mi le cumpăram singură, după ce strângeam în prealabil bani. Le alegeam aiurea, bazându-mă doar pe ceea ce citeam pe ultima copertă, felul în care arătam sau titlu. Așa l-am descoperit pe Stephen King, de care auzisem de pe undeva, așa că atunci când am văzut IT la un stand, mi l-am cumpărat fără să stau large (2)pe gânduri. Nu cred că acum mi-aș mai cumpăra o carte mare și nu tocmai ieftină doar pentru că auzisem cândva de numele celui care a scris-o.

La ceva timp după am citit primul roman de Rodica Ojog-Brașoveanu, datorită vară-mii. Am continuat să citesc cam orice, până prin liceu, când am dat peste cărțile fantasy pentru adolesenți, din care am citit multe. Tot pe atunci am început să citesc și Gossip Girl, seria care a revoluționat destul de multe la mine. A continuat perioada de orice + fantasy dubios până anul acesta, când am ajuns să mă duc la bibliotecă, să văd astfel de cărți în rafturi și nici să nu îmi treacă prin cap să le iau.

largeM-am dat pe altele. Ador high sau epic fantasy, pasiune pe care o simt eternă, dar de cărții fantasy precum cele scoase de Leda nu mă mai ating și în niciun caz nu le mai vânez așa cum obișnuiam să o fac. O să spuneți probabil că Tronul de cleștar e tot fantasy pentru adolescenți, ceea ce e perfect adevărat, dar habar nu am avut asta când m-am apucat de ea. În plus, e diferită și chiar faină. La fel și cu Academia Vampirilor și cu Bloodlines, pe care am de gând să o citesc cândva. Dacă sunt diferite, fără mironosițe virgine și cu clișee cât cuprinde, bring them to me.

Acum vânez altceva. Vânez cărți fantasy precum cele din seriile Cântec de Gheață și Foc și Roata Timpului, cărți cu mistere, preferabil cu acțiunea plasată undeva în trecut și, mai mult decât orice, cărți ce transmit un mesaj puternic și care au la bază sentimente și principii în care cred enorm.

Dacă doriți să vă expuneți și voi etapele acestea, faceți-o, vă rog, și arătați-mi și mie.

 

4 responses »

  1. Pai… si eu am invatat sa citesc inainte de a incepe scoala si prima carte adevarata pe care am terminat-o a fost una cu printese, destul de mare, dar cu imagini. In scoala primara nu-mi prea placea cititul, dar am avut lecturi precum Fetita celei de a sasea luni sau Zodiac Girls. In clasa a cincea am citit Vraja Fatala si mi-a placut destul de mult, iar intr-a sasea am inceput cu Portretul Fantomei. Insa a inceput sa-mi placa cu adevarat cititul dupa ce am terminat primul Volum din Tara Duncan. Oricum, dupa aceea am citit numai porcariute fantasy, dar am mi-am largit orizonturile abia dupa Urzeala Tronurilor (pe care am citit-o la 13 ani – spre apararea mea, am primit-o cadou si nu stiam ca era pt adulti :)) ). De atunci caut carti de calitate, nu ma mai uit la toate porcariutele . Acum sunt intr-o faza SF. Tocmai am terminat Vorbitor in Numele Mortilor si m-am apucat de Amintirea Pamantului, tot de Orson Scott Card.

    Răspunde
  2. Ca idee, un epic fantasy misto pe care il recomand e seria Prima lege de Joe Abercombie. Tocmai a aparut volumul 3, deci se gaseste toata trilogia pe piata. Eu l-am citit din intamplare, nici azi nu stiu cum a a juns in biblioteca mea, dar mi-a placut enorm🙂

    Răspunde

Lasă un răspuns

