RSS Feed

Nord și sud – Elizabeth Gaskell

Posted on

scan0031Am dat peste cartea asta acum câteva luni, când aveam o pasiune pentru Richard Armitage. Văzusem că jucase într-o adaptare a romanului, așa că am început să mă întreb cum e cartea. Crista mi-a zis că ea a citit-o și i-a plăcut, așa că m-am hotărât să o încerc și eu.

A fost drăguță. Ăsta cred că e cuvântul pentru ea. Nu ceva deosebit, dar nici rea. Personajele sunt tipice romanelor victoriene, cu prejudecăți mari și multe, bisericoși și adorând drama. M-am minunat pe tot parcursul cărții cum e posibil ca oamenii să se agite din asemenea porcării. Ca să vă dau două exemple, prima mare tragedie a personajului feminin e că se mută din satul natal, iar a doua că a mințit. Mari tragedii au fost astea, tare încercată de soartă s-a crezut. Nu dau vina pe carte pentru asta, știu foarte bine că așa erau oamenii pe atunci. Sunt totuși destul de interesante și evoluează mai repede decât credeam.

Povestea te prinde la un moment dat, mai ales că are unele momente în care chiar nu îți dai seama ce o să se întâmple în continuare. Cu toate astea, nu e deloc complicată – nu că m-aș fi așteptat la altceva.

Un lucru nu mi-a plăcut deloc: filozofia despre muncitori și patroni. Acțiunea se petrece într-un oraș industrial, știu, dar m-a obosit și plictisit enorm. Putea să fie mai puțină. Deloc chiar, după gustul meu, dar poate că are și ea scopul ei acolo.

Sfârșitul, trebuie să recunosc, m-a făcut să mă îndoiesc puțin că lucrurile o să se termine așa cum mă așteptam și speram. Felicitări lui Gaskell pentru asta.

Tocmai am realizat ceva. Știți ce lipsește din cartea asta? Un personaj pe care să îl detești din inimă. Nu e niciunul. Ciudat. Nu știu când am mai dat peste o carte fără așa ceva.

Oricum, dacă aveți chef de un roman victorian ceva mai acătării, give this one a try.

 

6 responses »

  1. Filmul din 2004 are un scenariu adaptat muuuult mai interesant. Ecranizarea din 1975 cu Patrick Stewart( da, avea par pe vremea aceea) este anosta, ca si cartea, as putea spune. Scenariul si frumusetea actorilor care au jucat in adaptarea din 2004 au facut cu adevarat un FILM. Si eu am o fixatie pt Armitage…..si pentru Toby Stephens, si pentru Michael Fassbender…..am vazut prea mult Jane Eyre!

    Răspunde
    • Fassbender e în adaptare??????? Nu sunt sigură că pot rezista șocului unui Patrick Stewart cu păr, ca să fiu sinceră :)))
      Și mie îmi place Armitage😀

      Răspunde
  2. Da si pot sa spun ca a jucat impecabil🙂 Daca nu ai vazut-o, sa stii ca merita!

    Răspunde
  3. Am vazut si eu adaptarea si chiar mi-a placut destul de mult. Am cautat si cartea si nu am gasit-o numai in engleza, asa ca am amanat-o. Ai luat-o de la anticariat sau ai citit-o in engleza?

    Răspunde

Lasă un răspuns

