RSS Feed

Ce-aș fi eu fără tine? – Guillaume Musso

Posted on

Uite că am extras primul bilețel din pahar și întâmplarea a făcut să dau peste Musso, în legătură cu care se orgasma toată lumea. Am fost deci la imagesbibliotecă și i-am cerut bibliotecarei să îmi dea orice carte de el. Mi-a dat-o pe asta, din simplul motiv că era singura disponibilă. Și uite așa a trecut Musso prin proba de foc, pe care nu reușesc să îmi dau seama dacă a trecut-o sau nu.

Ca să încerc cumva să îmi organizez ideile și poate, dacă am noroc, să mă dumiresc, o să enumăr și o să explic mai întâi ce nu mi-a plăcut, apoi ce mi-a plăcut.

Primele aproximativ 30 de pagini au fost atât de nasoale că îmi venea să plâng. Oribile, de toată jena, scrise parcă de un adolescent virgin de 14 ani cu pretenții de scriitor. Un anumit fragment mi-a atras în mod special atenția și m-a făcut, pe de-o parte, să mă gândesc: „Doamne, maică sfântă, ce naiba e asta???”, iar pe de alta, să îmi dau încă o dată seama cam cum nu trebuie scrisă o carte. O să vă dau aici fragmentul: „Toată lumea o credea puternică, sociabilă, în timp ce ea era fragilă și puțin dezorientată de contradicțiile ei de femeie tânără. Oamenii care o cunosc de ani buni habar nu au de toate aceste furtuni din sufletul ei, în timp ce el a știut să o citească și să-nțeleagă totul în doar câteva săptămâni.” Am dat peste minunăția asta la pagina 16. Am crezut că îmi explodează capul, nu alta. Nu o să spun ce m-a deranjat, aștept să văd dacă voi vă prindeți.

Povestea în ansamblu este plină de clișee și banală. Doi tineri de 20 de ani se întâlnesc, se îndrăgostesc, fac sex, etc, etc, apoi el se întoarce în Franța, îi dă ei întâlnire, ea nu vine, el decide brusc și dintr-o dată că nu mai vrea să fie scriitor, ci polițist (încă încerc să îmi dau seama de ce, care naiba e logica și de ce anume fix polițist vrea să se facă și nu altceva), are o carieră promițătoare, dar e marcat de tută și devine însingurat și ciudat, iar ea cam la fel. Clișee, clișee peste clișee. Ca să fie lucrurile și mai frumoase, face o obsesie din a-l prinde pe cel mai faimos hoț de tablouri, care, ghiciți ce, se dovedește a fi tatăl ei. Alte clișee. Altă vomitătură. V-aș spune și în continuare, dar ar fi cam multe spoilere, deci nu o fac. Dau doar indicii. Vomitătură.

M-au mai deranjat două lucruri. Unul ar fi modul în care încearcă tuta să îl recâștige pe tip. Practic îl hărțuiește. Apare peste tot pe unde e și el și îi pune încontinuu întrebări dilii de genul: „Îți amintești cum era când făceam dragoste?”, „Pentru mine, niciodată nu a fost atât de bine, de puternic, de senzual.”, „Îți amintești de mâinile tale pe sânii mei?” și așa mai departe. Am luat astea direct din text. Îi trimitea întrebările astea prin mesaje separate trimise la fiecare două minute. Apoi, când se întâlnea cu el, îi zicea cam aceleași lucruri. Cum naiba e asta o modalitate de a aduce înapoi un bărbat? Cum? Dacă aș fi fost în locul lui aș fi fugit unde aș fi văzut cu ochii. Numai o femeie nebună ar proceda așa. Nebună rău de tot.

M-a mai deranjat abundența de melodramaticului. Îl întâlnești peste tot, la fiecare pagină. Scrisorile de dragoste trimise de personaje sunt atât de penibile că îmi era și jenă să le citesc. Mai mult decât atât, Musso simte permanent nevoia de a emite banalități și de filozofa. Cum ar zice Crista, faci carii.

Lucrurile astea nu mi-au plăcut absolut deloc. Am zis că o să enumăr și lucrurile care mi-au plăcut. Nu sunt. Cu toate astea, la un moment dat, după ce îți mai revii puțin din șoc și începi să te aștepți la ce e mai rău, te prinde puțin. Nu mult, dar o face. Atât cât să mă facă să o citesc totuși pe toată, deși atunci când am început-o mă rugam să rezist până la pagina 50.

Închei cu o întrebare pentru cei care au citit mai multe cărți de el: toate sunt așa sau am nimerit eu prost?

12 responses »

  1. :)))))))))))))))))))))))))))

    Răspunde
    • Eu mă agit și tu râzi. Frumos, frumos! :))

      Răspunde
      • Doamne, deci inca ma minunez de cat de misto sunt recenziile tale!! Ma gandeam ca dupa mai mult de un an deja o sa fiu obisnuita cu stilul tau, dar continui sa ma surprinzi cu fiecare postare noua. Bineinteles, m-ai facut sa trec si cartea asta in wish list, sunt prea curioasa daca o sa mi se para la fel sau daca pur si simplu privim lucrurile mai diferit. Adica eu cu mai multa indulgenta, tu cu un ochi mai critic.Eu am citit doar Fata de hartie si mi-a placut ca m-a zapacit de cap la un moment dat si chiar nu mai aveam idee despre ce e real si ce nu. Poate pui mana si pe ea si ne incanti apoi cu recenzia😀

      • Nu-mi faci bine la ego, deloc! Mai spune-mi și ce nu îți place, că ajung naibii o înfumurată care chiar crede ca scrie bine.
        Ador, chiar ador când persoanele care îmi plac citesc cărțile pe care le-am citit și eu, ca să pot apoi să văd dacă nu cumva mi-a scăpat ceva sau nu am privit lucrurile din unghiul potrivit. Altfel spus, abia aștept să o citești și tu. O are și Roxana în bilbiotecă, deci deja curiozitatea mea se extinde.
        Am zis că o să incerc să mai citesc și altceva de el, dar deocamdată nu.

  2. Mie personal îmi place cum scrie Musso, dar, așa cum se zice, gusturile sunt diferite. Anyway, dacă vei mai vrea să încerci ceva de el, eu îți recomand „Fata de hârtie” sau „Chemarea îngerului”. Dacă țin bine minte, astea două au mai multă acțiune față de celelalte cărți ale lui și mie cel puțin mi s-au părut mai interesante.

    Răspunde
  3. Si eu eram foooooarte curioasa de cum scrie Musso! Si la naiba! Cum se faca ca singura carte pe care o am in biblioteca sa fie tot asta?😦 acum nu cred ca o sa ma apuc prea curand de ea!

    Răspunde

Lasă un răspuns

