RSS Feed

Poezia

Posted on

tumblr_m7g6clz79C1rpqqpzArticolul asta este o surpriza pentru draga mea Cori, pentru ca am refuzat sa ii spun despre ce va fi vorba inainte sa il scriu. De fapt, nici eu nu eram 100% despre ce vreau sa scriu, dar mi-a venit o idee mai mult sau mai putin geniala. M-am gandit eu in gandul meu – de ce sa nu scriu despre poezii?

La un moment dat, am mai scris un articol despre poezie pe defunctul meu blog, dar cred ca daca l-as citi acum nu as mai fi de acord cu trei sferturi din chestiile scrise acolo, avand in vedere ca a fost acum aproximativ un an. Stiu bine ca moderatoarea oficiala a acestui blog nu se da in vant dupa poezie si la modul sincer, nu pot sa spun ca imi place si mie atat de imposibil de mult incat sa vreau sa citesc volume dupa volume de poezie, dar in ultima perioada, parca ma gasesc din ce in ce mai des cautand dupa un poet nou pe care sa il descopar.

Aventura asta a mea cu poeziile a inceput prin clasa a noua, cand eram ferm convinsa ca nu exisa pe lume corvoada mai mare decat sa citesc poezii. Apoi, am mers la olimpiada nationala de engleza si am cunoscut acolo un tip,care mi-a spus ca daca nu imi place sa citesc poezie e pur si simplu din cauza faptului ca nu am rabdare sa citesc poezia potrivita. Bineinteles, mi s-a parut bullshit pe atunci, dar cred acum ca individul avea dreptate.

Cred ca poezia care m-a facut sa imi placa sa citesc poezii a fost If de Rudyard Kipling. Daca nu o stiti, faceti-mi pe plac si cautati-o sa o cititi. E foarte, foarte faina si cred ca o sa va placa chiar daca nu sunteti genul care gusta poezia.

Trebuie sa imi marturisesc o oarecare aversiune fata de tot ce inseamna poezie facuta la scoala. Nu prea pot sa il sufar pe Bacovia si sunt iffy in ceea ce il priveste pe Blaga. Am avut o problema cu Eminescu pana cand am ajuns la facultate, cand mi-am dat seama de un lucru – nu cu Eminescu am eu o problema, ci cu felul in care era predat Eminescu pentru noi, sau cu poeziile pe care le cunosteam de la el. Apoi, proful de Literatura Romana ne-a pus sub nas alte poezii decat cele pe care le stiam eu, ne-a prezentat o cu totul alta latura, si parca Eminescu nu mai imi e asa de antipatic acum. (ai vazut, Cori? Be proud.)

Probabil dintr-o combinatie de aversiune fata de lirica romaneasca + usor snobism, am inceput sa citesc foarte multe poezii in engleza si asa m-am indragostit de Richard Lovelace,  William Blake si de Alfred Tennyson.

Si parca peste noapte, am trecut de la a fi cineva care nu poate sa suporte poezia, la cineva caruia chiar ii placa sa citeasca poezie.

Din Romania, mereu mi-a placut Cosbuc mult mai mult decat altcineva, si recent mi-am descoperit o pasiune arzatoare pentru Nichita Stanescu. Cosbuc, probabil, pentru ca bunica si mama obisnuiau sa imi recite poeziile lui cand eram mica. De fapt, nu stiu de voi, dar mie mi se canta La Oglinda de George Cosbuc pe post de cantec de leagan cand eram mica.  Daca se intreaba cineva vreodata de ce sunt ingrozitor de vanitoasa, sa stiti ca asta e motivul.

De foarte multe ori, cei care citesc multa literatura au tendinta sa treaca pe langa poezie, probabil din aceleasi motive pentru care o faceam si eu – lipsa de rabdare, o oarecare aversiune instaurata de scoala.

In final, va las si eu cu o parte dintr-o balada care mie imi place foarte mult. E dintr-o poezie lunga de Oscar Wilde, numita The Ballad of the Reading Gaol. Wilde a scris-o in inchisoare, sau imediat dupa ce a iesit din inchisoare – oricum, s-a folosit de inspiratie de acolo. Poezia toata e despre un om care si-a omorat iubita si pentru asta e condamnat la moarte. Chiar daca e foarte lunga, partea asta pe care o postez aici mi se pare ca poate fi citita de sine statatoare. De asemenea, imi place teribil de mult. Daca aveti putin timp si putin chef, poate puteti sa incercati sa cititi toata balada. Cred ca o sa va placa.

Each man kills the thing he loves
By each let this be heard,
Some do it with a bitter look,
Some with a flattering word,
The coward does it with a kiss,
The brave man with a sword!

Some kill their love when they are young,
And some when they are old;
Some strangle with the hands of Lust,
Some with the hands of Gold:
The kindest use a knife, because
The dead so soon grow cold.

Some love too little, some too long,
Some sell, and others buy;
Some do the deed with many tears,
And some without a sigh:
For each man kills the thing he loves,
Yet each man does not die.

(The Ballad of Reading Gaol, Oscar Wilde)

Cu ocazia incheierii acestui articol care e foarte scurt pe langa articolele mele obisnuite, as vrea sa lansez asa, in eter, urmatoarea intrebare: Care e poezia voastra preferata? In mod cert trebuie sa exista una.

Cori says: Nu mă dau deloc în vând după poezii, dar sunt câteva pe care le citesc întotdeauna cu o deosebită plăcere. Îmi place Eminescu, mai ales Luceafărul (da, nu mă omorâți, vă rog), Scrisoarea a III-a și a V-a. Pe Coșbuc l-am descoperit acum aproximativ o lună, când învățam pentru examen și a trebuit să citesc câteva poezii de el. M-am îndrăgostit pe loc. Ador Mama, pe care o știam de câțiva ani de la mama Cristei, dar și Noi vrem pământ!, Dușmancele, Trei, Doamne, și toți trei!, Decebal către popor. Sunt convinsă că o să mai dau și peste alte poezii fabuloase de el, dar deocamdată astea îmi plac cel mai mult.

Dar totuși, dacă ar fi să aleg o poezie care chiar mă dă pe spate, e poezia aia badass a lui Tolkien pe care am mai postat-o pe blog. Ador și varianta mai veche, la fel de faină. O găsiți aici.

P.S. Mă aștept să intrați pe linkurile alea și să le citiți. Îmi place prea mult Coșbuc ca să nu vă stresez cu el. Dacă nu, o să fac un post cu ele.

6 responses »

  1. Poezia mea preferata e Moartea caprioarei de Nicolae Labis, imi place de asemenea Luceafarul si alte multe poizii eminesciene. Iubesc si poiziiile lui Vieru ca In aceeasi limba, si ulti altii ca Cosbuc, Alecsandri etc.

    Răspunde
    • Imi plac anumite parti din Luceafarul, dar nu stiu daca per total as spune ca imi place in mod deosebit. Cred ca Demonism imi place mult mai mult decat Luceafarul.

      Cosbuc e o mare pasiune pentru mine. Mama si bunica obisnuiau sa imi recite intotdeauna si asa a crescut dragostea asta. Alecsandri imi place si el foarte mult.

      Răspunde
  2. P.S. Da, da, da, post cu Cosbuc, da!!

    Răspunde
  3. Oh, eu il ador pe Cosbuc! Ma refer mai ales la poeziile alea de… lupta asa, patriotice, nici nu stiu cum sa le spun… Si mi-e lene sa caut acum :)) Oricum, gen Doina, Noi vrem Pamant, Trei Doamne, si toti trei, etc.
    In rest, nici eu nu ma omor dupa poezie. Mi-a mai placut Ion Vinea si mi s-a parut geniala poezia lui Alecsandri, Grui Sanger. E mai mult o poveste, un pic de groaza la inceput, absolut induiosatoare la final. Chiar iti recomand sa o cauti sa o citesti😉

    Răspunde
    • Imi primul rand, trebuie sa imi cer scuze pentru ca a durat asa mult sa raspund la comentariu, dar nu mi-a mers netuuuul D:

      O sa caut garantat poezia aia de Alecsandri. Am o multime de carti de poezii de Alecsandri acasa, trebuie sa fie in una din ele.

      Poeziile lui Cosbuc pot sa fie atat de infinit de epice si de badass, omg. Zilele astea chiar m-am pus din nou sa mai citesc chestii de el, pentru ca mi-a fost dor. Noua pasiune a lu Cori pentru Cosbuc ma ajuta si pe mine sa imi redescopar vechea dragoste.

      Răspunde
      • Nu-i problema, si eu stau de 2 luni fara net acasa, asa ca inteleg perfect :))
        Da, da, neaparat sa cauti poezia aia a lui Alecsandri. Daca o citesti, sa imi spui cum ti s-a parut, nu am mai dat de nici o persoana care sa o fi parcurs si sunt super curioasa sa mai aflu si alte pareri😀
        Cat despre Cosbuc… si mie mi se pare genial. Mi se pare ca atunci cand le citesti pur si simplu simti altfel totul, mai intens, mai puternic, mai.. altfel :)) Si e pacat ca parca e tratat mult sub nivelul la care ar trebui; impresia cu care am ramas din scoala e ca nu e cu nimic mai deosebit fata de alti poeti. Daca nu as fi citit singura poeziile lui, probabil mi s-ar fi parut banal… Chiar nu mai tin minte foarte clar, deci nu pot baga mana in foc, insa am senzatia ca la scoala am trecut doar prin niste poezioare din alea vesele de-ale lui, cu pasarele si paduri si bla bla bla. Iar adevaratele comori au fost total ignorate…

Lasă un răspuns

