RSS Feed

Tricksters

Posted on

Articolul asta vine cu un preludiu din partea mea: acum un an, am inceput sa scriu pe defunctul meu blog o serie de articole despre Clisee si Stereotipuri din Pop Culture. Imi facea deosebita placere sa le scriu, dar am renuntat la idee din acelasi motiv pentru care am renuntat si la blogul personal: LENE, frate, lene. Dar zilele astea, mi-a venit o idee despre un articol de genul, si am simtit ca trebuie sa o scriu. Un personaj, un arhetip mai de graba decat un cliseu sau un stereotip, pe care eu il ador: The Trickster.

Un lucru despre mine: sunt fascinata de povesti si de povestit. Nu neaparat de literatura, ci de tot ce inseamna poveste, fie ea carte, film, serial sau mit. Imi place sa disec tipologiile si ploturile si sa fiu carcotasa. Eh, toti avem nevoie de un hobby. Dar sa revenim – vreau sa va vorbesc despre una din tipologiile mele preferate in materie de personaje: The Trickster. Pentru cei care nu stiu engleza – trickster vine de la “to trick” – a pacali. In romana, poate Pacalici ar fi cea mai corecta traducere, dar mie nu imi place cum suna. O sa raman la Trickster.

Asta e villainul cel mai interesant in toate filmele, va garantez eu, si cel pe care o sa il placeti pentru ca nu prea ai cum sa il detesti. Arhetipul Tricksterului vine din mitologie: nordicii il au pe Loki, africanii il au pe Anansi, grecii pe Pan si pe Dionis, crestinii pe Lucifer.

Tricksterul e cel care te pacaleste, te insala, te seduce. Tot ceea ce face e un spectacol elaborat al carui final nu il stie nimeni in afara de el, motivele ii sunt intotdeauna ambigue. De fapt, cel mai frecvent motiv al Tricksterului e: „Am fost plictisit. Asta am avut chef sa fac.” In mai mica sau mai mare masura, Tricksterul e un agent al haosului, si cel mai probabil, in mijlocul unei explozii, el o sa fie cu gura pana la urechi si dansand printre metaforicele flacari. Sau printre adevaratele flacari, daca vorbim despre The Joker.

Cateodata, mai exista si o doza de: „Voiam sa te ajut.”

Tricksterul e mereu pus in paralela cu eroului, de asta exista uneori acel „am facut asta sa te ajut.” De multe ori, e pus in oglinda cu eroul si ii spune „Esti la fel ca si mine. Ai putea sa fii ca si mine. Ai vrea sa fii ca si mine. Nu ti-ar fi mult mai bine daca ai veni cu mine?” Din cauza asta, e mereu seducator.

Am citit recent doua din cartile cu Hannibal ale lui Thomas Harris, si de aici mi-a rasarit ideea de a vorbi despre asta. Hannibal e Tricksterului prin excelenta. De asemenea, citind cartile astea mi-am dat seama de un lucru interesant: nu poti niciodata sa pui un asemenea personaj in centrul absolut al naratiunii, pentru ca e nevoie intotdeauna sa fie privit din afara.

Cititorul sau cinefilul trebuie sa fie sedus intr-un fel sau altul de personajul asta, iar farmecul dispare daca esti in capul lui. Chiar si cand ar trebui capitolele sa fie din punctul de vedere al lui Hannibal, niciodata nu ai acces direct la gandurile lui, nu ca si la celelalte personaje, pentru ca trebuie sa fie o figura misterioasa.

tumblr_m7g6clz79C1rpqqpz

 

O chestie foarte interesanta – Trickestul e charming, e amuzant si e manipulator. Rareori FACE ceva, nu se prea implica in mod activ in naratiune. Poate sa omoare sute de oameni, dar nu asta e rolul lui central. Rolul lui cel mai important este sa se joace cu mintea eroului si sa il manipuleze, orice alta crima e doar accesoriu. Vorbim doar e un personaj bazat pe diavol, nu? E capabil de orice, dar prefera sa isi foloseasca inteligenta si elocventa pentru asta.

Eu scriu aici despre The Trickster as a Villain, dar pentru ca natura lui e ambiguua, uneori e greu sa il definesti ca fiind personaj negativ, uneori e chiar personaj positiv chiar daca e enervant. Spre exemplu, Jack Sparrow e Trickster, si penduleaza constant intre a fi personaj positiv sau personaj negativ. De cele mai multe ori, e pe undeva la mijloc.

Ambiguitatea asta se leaga cel mai bine de faptul ca nu ii cunosti motivele niciodata – ce vrea, totusi, omul asta? Sa ma injunghe pe la spate sau sa ma ajute? Foarte multe ori, pentru erou, e o combinatie bizara de cele doua.

Exemple de Tricksters: Lucifer, Loki, Jack Sparrow, Hannibal Lecter, The Joker, The Doctor din Doctor Who [o varianta pozitiva] dar tot in Doctor Who il avem pe The Master, care e o varianta ticaloasa, Anansi [din Anansi Boys si American Gods. Neil Gaiman e foarte pasionat de arhetipul asta.], Neil Caffery, Jim Moriarty [varianta BBC a lui Moriarty], Varys din A Song of Ice and Fire [vazut din afara, si Tyrion ar fi Trickster, dar nu tipologia nu se mai aplica din punct de vedere mental. Daca nu am fi niciodata in mintea lui Tyrion, l-as putea clasifica sigur ca si Trickster.]

One response »

  1. Oana Patricia

    Ahhhh, RIP Gabriel😦

    Răspunde

Lasă un răspuns

