RSS Feed

De ce citesc?

Posted on

Unul din autorii mei preferați, George R. R. Martin, spunea odată în A Song of Ice and Fire: A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads lives only one.” Acesta ar fi primul și cel mai important motiv pentru care citesc.

În liceu am descoperit un lucru despre mine: vreau să am experiențe. Multe și de tot felul, ca să am ce povesti peste ani, să nu regret ceva ce nu am făcut și să știu cum ar fi dacă…

Sincer, nu cred că o să am vreodată în viața asta ocazia să întâlnesc un bad boy tipic. Personalitatea unui asemenea om e complet incompatibilă cu a mea și în mod sigur am avea întotdeauna o ambulanță parcată în fața casei, just in case. Așa că citesc despre ei, mă extaziez și îmi închipui, măcar atunci când citesc cartea respectivă, că îi cunosc. Măcar cu atât să mă aleg.

Vreau să știu cum ar fi dacă aș trăi într-o distopie? Citesc Jocurile foamei sau Divergent. Vreau să știu cum ar fi dacă aș avea o imensă dilemă legată de ceva ce am făcut? Citesc Crimă și pedeapsă. Vreau să știu cum ar fi dacă aș fi o curtezană de lux îndrăgostită până peste cap? Citesc Dama cu camelii.

Acesta este cel mai important motiv, dar mai am și altele. Nu sunt doar motivele mele, ci și motivele pentru care cred că toată lumea ar trebui să citească.

Pentru că avem timp pe care nu știm cum să îl folosim. Internetul este, desigur, o modalitate fantastică de a-ți găsi de lucru, dar cât să o tot faci? După câteva ore te plictisești și simți nevoia să-ți găsești o altă ocupație, iar o carte este întotdeauna o idee bună. Dacă internetul nu vă plictisește absolut niciodată, atunci aveți o problemă. Dar chiar și problema asta se poate rezolva foarte ușor. Ghiciți cum? Prin cărți, desigur.

Din curiozitate. Nu cred că e posibil ca cineva să nu fie niciodată curios în legătură cu o carte despre care a auzit câte ceva. E absolut imposibil. Așa că, dacă sunteți curioși în legătură cu o carte, citiți-o!

Pentru a învăța. Știu că motivul ăsta e aproape clișeic și toți profesorii din lume o repetă până nu mai pot, dar e perfect adevărat. Nu ai niciodată de unde să știi ce poți învăța dintr-o carte și nu de puține ori vei fi surprins. Eu, de exemplu, am descoperit de ce se spune la începutul unui film că orice asemănare cu o persoană reală este pur întâmplătoare în timp ce citeam o carte despre Felix Yusupov, cel care l-a omorât pe celebrul Rasputin. Nu mi-a trecut niciodată prin cap să mă întreb de ce se întâmplă asta, dar am găsit întâmplător explicația și nu mi-a stricat.

Din pasiune pentru un anumit domeniu sau gen literar. Orice cititor are preferințele sale și dorește, cred eu, să citească cât mai mult posibil din ceea ce a fost scris în acel domeniu sau gen. Este și logic: cum te poți numi fan dacă nu știi tot ce se poate despre respectivul lucru? Ești fan fantasy? Atunci citește fantasy până își ies ochii din orbite. Fan al romanelor istorice? Citește toate romanele istorice pe care pui mâna!

Pentru că fără cultură ești ușor ridicol. Am întâlnit anul trecut studenți care nu auziseră niciodată de Inchiziție și aveau senzația că este un termen de specialitate pe care numai cei de la Litere îl știu. Mi se pare absolut penibil și de neînțeles. Sub o piatră de ar fi trăit și tot ar fi auzit, chiar și din greșeală, de Inchiziție. Pentru a fi cât mai puțin ridicol posibil, cititul e soluția.

Pentru că trebuie. Nu vă așteptați la asta, nu? Dar, da, e un motiv bun. Sunt absolut convinsă că toată lumea urăște din ficat lecturile obligatorii de la școală și nu neg că și eu simt la fel. Dar sunt totuși conștientă de un lucru: au și ele scopul lor. Cărțile pe care profesorii ni le îndeasă pe gât sunt cărți faimoase, rămase în istorie dintr-un motiv sau altul și care stau la baza culturii literare. Nu se poate să te consideri un mare cititor dacă nu ai citit ceva clasici. Chiar dacă nu îți plac, citește-le.

Pentru că îți oferă subiecte de discuție. Găsește o persoană care să fi citit măcar o carte pe care ai citit-o și tu și veți avea ce discuta. Rostiți cuvintele “George Martin” sau „Game of Thrones” atunci când sunt cu Crista și nu o să ne mai tacă gura.

Pentru că trezește în tine emoții. O carte te poate face să râzi singur(ă) prin casă, să plângi până te ia durerea de cap sau să te enervezi atât de tare încât să dai cu ea de pământ.Ador când se întâmplă asta, pentru că înseamnă că am dat peste un autor care într-adevăr știe ce face.

Pentru că poate fi foarte amuzant. Mă refer aici la cărțile atât de proaste încât sunt minunate. Nu poate fi nimic mai amuzant. Eu m-am distrat mult mai tare citind cărți îngrozitor de clișeice decât citind ceva ce trebuia într-adevăt să fie amuzant. Merită experiența, credeți-mă. Dacă vreți ceva recomandări, sunt oricând disponibilă.

Cam lung articolul, dar sper totuși că o să aveți răbdare să îl citiți pe tot. Nu uitați să vizitați site-ul Libris, librărie online unde găsiți un mare număr de cărți online și să comentați cât mai mult!

55 responses »

  1. „Pentru că fără cultură ești ușor ridicol”
    esti prea indulgenta si draguta folosind cuvantul „ridicol”

    Răspunde
  2. Mi-a plăcut foarte mult începutul postării tale, e aşa de cute, şi ai dreptate nucred că o să mă lovesc de vreun super erou în drumul meu spre şcoală şi nici nu o să dau peste un prinţ călare, aşa că trebuie să ne hrănim visele prin citit.

    Răspunde
  3. Atata timp cat o sa gasesc carti care mi se potrivesc, cititlul este o placere de care nu ma pot desparti.
    De multe ori uit de multe alte lucruri cand ma pierd printre pagini.
    Este o placere vinovata, dar nu se compara nimic, cu senzatia pe care ti-o lasa o poveste buna.
    Un articol frumos.
    Mi-ar face o mare placere sa aflu si eu parerea ta.
    http://cartinemuritoare.wordpress.com/2013/04/15/de-ce-citesc/

    Răspunde
  4. Mi-a placut felul in care ai argumentat motivele tale. Simplu, dar foarte frumos punctat, avand o valoare foarte mare.
    Cu siguranta ai reusit sa convingi pe cativa sa citeasca :*.
    Mult succes in continuare si sper din suflet sa revi si la mine cu un comentariu: http://walking-on-letters.blogspot.ro/2013/04/jocul-de-ce-citim.html

    Răspunde
  5. Felicitări pentru articol, draga mea, ai mari şanse❤

    Răspunde
  6. Minunate motive, mă regăsesc în toate! Cel mai mult însă citesc pentru a evada într-o lume cât mai departe de cea reală. Şi, cum ai zis şi tu, o carte trezeşte în tine o sumedenie de emoţii.🙂
    Îţi doresc baftă în concurs, iar dacă ai timp, te aştept şi pe la mine:
    http://www.mybookbasket.blogspot.ro/2013/04/de-ce-citesc.html

    Răspunde
  7. Mi-a placut mereu citatul din primul paragraf, dar niciodata nu am stiut de unde e si nu stiu de ce..nici nu l-am cautat pe Google. Oricum, multumesc pentru ca m-ai luminat!:)) Foarte frumos articolul tau, mult succes.

    Răspunde
  8. M-ai vrajit de cand l-ai citat pe Martin, mai ales ca e unul dintre citatele mele preferate. Felicitari si succes!

    Răspunde
  9. Motive adevarate, clare si frumoase🙂 Succes, daca doresti sa arunci un ochi si pe ce-am scris eu – aici http://justmejustforever.wordpress.com/2013/04/07/motive-anunt/

    Răspunde
  10. minunat articol!
    succes😀

    Răspunde
  11. christynabuzoianu

    Foarte adevarat tot ce ai spus🙂 Succes!

    Răspunde
  12. Articolul e bun. Ai cuprins multe lucruri interesante şi mă bucur că ai adus multe detalii. Pare că am scris eu articolul tău, aşa mi se potrivesc cele spuse.🙂

    Răspunde
  13. Foarte frumoase argumentele tale! Succes in continuare!

    Răspunde
  14. Foarte frumoase argumentele! Ultimul a fost foarte tare :))
    Succes!

    Răspunde
  15. Ai grait foarte mult adevar atunci cand ai scris randurile de mai sus.Ma regasesc in fiecare motiv, iti multumesc ca mi-ai aratat, de ce citesc carti.Inca odata multumesc, si bafta in acest concurs.

    Răspunde
  16. Mi-au placut argumentele tale, pana la urma toti avem cateva „strong”, cred ca lista celor de la Libris va fi in final de vreo 100, nu de 10!

    Răspunde
  17. Succes la concurs :)!
    daca vrei, te poti uita si peste intrarea mea
    http://ourbookpalace.wordpress.com/2013/04/03/de-ce-sa-citesc/

    pupici!

    Răspunde
  18. bune motive, sunt si foarte adevarate, succes

    Răspunde
  19. :)) Da, exact aşa am făcut eu zilele trecute. Am fost la prezentarea unui proiect şi profesoarele ne-au spus să ne îimprietenim. Eu: Cine a citit Academia Vampirilor? :)) Şi am început să vorbesc cu o fată despre cărţile posibil şi imposibile pe care le-am citit :)) Uite cum apropie căriţle oamenii🙂 Baftă Cori :*

    Răspunde
  20. O fi articolul cât Turnul Effel de mare, însă nu m-am plictisit deloc. Fiecare motiv este complet adevărat şi m-ai făcut să redescopăr plăcerea cititului.
    Sper să iei unul din locuri, pentru că meriţi într-adevăr să câştigi!😡

    Răspunde
  21. De acord cu toate motivele. Dar ultimul cred ca a fost cel mai cel, eram sigura ca o sa gasesc ceva de genul in postarea ta!
    Succes! ^_^

    Răspunde
  22. Articolul e foarte fain. Si are un iz destul de pronuntat de Glavan.😀 Stii ca eu iti tin pumni si sper sa castigi, mon cher.

    Răspunde
  23. foarte bune motivele alese🙂 Și eu particip la concursul ăsta. mult succes!

    Răspunde
  24. foarte bune motivele tale si sper sa castigi!

    Răspunde
  25. mult succes tuturor ,,imi plce articolul tau cori

    Răspunde
  26. Foarte bune motivele tale!😀 Si btw, avem acelasi citat preferat :X

    Răspunde
  27. Frumoase argumente , si eu particip la concurs!Succes !

    Răspunde

Lasă un răspuns

