RSS Feed

Rosu-coral – Sveva Casati Modignani

Posted on

Dupa ce am citit Anna cu ochii verzi am simtit nevoia sa mai citesc ceva de Sveva Casati Modignani, asa ca am profitat de reducerea mea de la Nemira si mi-am luat-o. Mi-a placut, desi nu chiar la fel de mult.

In carte se spune povestea familiei Lilianei, implicata in tot felul de intrigi politice din Italia secolului trecut. Liliana se afla in centru, dar si fratilor si parintilor ei li se acorda atentie si sunt construiti cu grija, lucru ce mi-a placut tare mult. Sunt naturali, credibili, firesti, iar intamplarile prin care trec sunt prezentate intr-un mod ce nu iti permite sa le pui la indoiala credibilitatea.

Sveva mai primeste un plus pentru faptul ca nu face din politica punctul central al cartii, desi e foarte importanta si influenteaza radical viata Lilianei si a familiei sale. Nu se complica, nu da dureri de cap, nu te face sa te enervezi pentru ca nu intelegi nimic (am intalnit asta in alte carti).

Punctele slabe acum. Cel mai important e acelasi ca in Anna cu ochii verzi: dialogurile penibile si artificiale. Nu stiu cum reuseste, dar autoarea asta da cu bata-n balta de cateva ori de iti vine sa ii dai cateva palme. Vorbesc aici despre discutii filizofie care nu isi iau rostul si care par o incercare nereusita de a da un aer mai profund romanului. Mai mult decat atat, de cateva ori am observat ca unele personaje spun cu voce tare lucruri pe care un om real le gandeste doar, cum ar fi o femeie ce se intreaba daca nu cumva e luata in derandere de barbati doar pentru ca se tem de ea. Nimeni nu spune, cred eu, lucrul asta cu voce tare, in timp ce iasa pe o usa, cu nimeni in jur.

A doua observatie negativa pe care o am de facut are legatura cu Liliana, personajul principal. E exact ca Anna din Anna cu ochii verzi. Vreau sa spun exact la fel, singura diferenta fiinf faptul ca Liliana nu isi insala sotul. In rest, leite. De ce, ma rog? Le construieste dupa acelasi tipar? Daca o sa imi cumpar si Lebada neagra o sa fie ca si cum as citi pentru a treia oara despre acelasi personaj?

Cu toatea astea, impersia generala pe care mi-a lasat-o e una destul de buna si parca vad ca nu o sa ma pot abtine si o sa mai achizitionez cateva titluri ale Svevei.

Lasă un răspuns

