RSS Feed

A Song of Ice and Fire: Urzeala tronurilor – George R. R. Martin

Posted on

Am ales ca prima mea recenzie sa fie la „Urzeala tronurilor”, primul volum al uneia dintre cele mai minunate serii fantasy: „Cantec de gheata si foc” sau „A Song of Ice and Fire” (suna mult mai bine in engleza) de George R. R. Martin. Am inceput sa citesc cartea dupa ce mi s-a tinut o teorie despre cum e mult mai buna decat Harry Potter. Apoi prietena mea mi-a spus ca vrea si ea sa o citeasca, lucru pe care l-a si facut. Pe masura ce citea, imi impanzea creierul cu tot felul de informatii despre persoanje si actiune. M-am alarmat ptuin la inceput, avand in vedere ca mi-a povestit despre doi frati care au trei copii impreuna, dar am zis ca trebuie sa o incerc. Si bine am facut.

Romanul are mai multe fire narative, fiecare personaj important avand propriul sau punct de vedere. Pe scurt, lordul de Winterfell, Eddard Stark, este vizitat de vechiul sau prieten si rege al Westerosului, Robert Baratheon. Acesta ii ofera functia de Mana a regelui (un fel de prim-ministru), pe care Ned se vede nevoit sa o accepte. Cu putin timp inainte de plecare, unul din fiii familiei Stark, Bran, este aruncat pe geam de fratele geaman al reginei, cei doi fiind vazuti de copil intretinand relatii sexuale. O intreaga serie de intrigii si rasturnari de situatie urmeaza dupa aceasta intr-un veritabil joc al tronurilor.

Cartea aceasta m-a prins inca de la primele pagini. Desi poate sa sperie unii posibili cititori datorita relatiilor cel putin dubioase dintre personaje, carte trebuie neaparat citita. Spre deosebire de celelalte carti fantasy pe care le-am citit, „Urzeala tronurilor” este extrem de „reala” si de cruda. Prezinta o realitate complet compatibila vremurilor descrise in carte, niste vremuri absolut salbatice, in care fiecare lupta pentru el si aproape nimic din ce consideram noi imoral nu e vazut ca atare.

La sfarsitul cartii sunt prezentate in detaliu casele de nobili intalnite in carte, alaturi de membrii, sloganurile si stemele lor.

Romanele lui George Martin au reusit sa imi dea toate standardele peste cap, mai ales in ceea ce priveste numarul de pagini. Cand am imprumutat-o de la biblioteca era sa fac un atac cerebral: este absolut imensa si asa sunt toate volumele seriei.

In editie hardcover, cartea are 940 pagini si este publicata de editura Nemira.

3 responses »

  1. Pisi, eu nu ma joc. Cand comentez, fac eseu.

    Răspunde
  2. Si totusi, chiar daca e absolut imensa, se citeste mai repede decat multe carti care mi-au trecut mie prin mana.

    Ai uitat, din punctul meu de vedere, sa scrii despre cat de minunate si de complexe sunt personajele lui Martin. Personal, eu nu tin minte sa fi citit o carte cu atat de multe personaje care sa nu fie doar interesante si ‘cu potential’, ci personaje care sa creasca si sa se dezvolte atat de mult – se schimba radical, si totusi nu pare fortat, pentru ca exista intotdeauna suficient ‘character development’ credibil.

    Ah, si sa nu mai vorbit de cat de bine scrie Martin si aici, ma refer la naratiune. Stie sa creeze suspansul care lipseste la multe carti si imbina cuvintele cu o maiestrie demna de urmat.

    Ma intreb cate notite trebuie sa aiba omul ala pentru cartile astea si oare cat timp dureaza sa scrii asa ceva. La naiba.

    Din punctul meu de vedere, cartea are 10 la capitolul personaje, 10 la naratiune si la firele epice, 10 la dialoguri, 10 la cat de rau imi frange inima si +10 pentru George Martin la nivelul de troll, pentru ca omoara toate personajele faine, sau reuseste cumva sa le dea niste povesti atat de triste ca ma deprim doar gandindu-ma la ele.

    P.S. Primul tau comentariu la prima ta recenzie de pe blog tau nou-nout. I’m so proud.

    Răspunde

Lasă un răspuns

